De oorsprong van J & I Ten Cate lag in de smederij , De in 1797 geboren
Willem ten Cate werkte al als grofsmid en begon later zijn eigen smederij waar hij boerenwagen en landbouw werktuigen repareerde.
In 1829 kwam zijn broer Isaac ook in de zaak voordat hij later zelf een kleine machine fabriek begon.
De zoons Johannes en Willem nemen de zaak over en onder hun leiding werd het bedrijf uitgebreid met een ijzergieterij.

Als de zoons van Johannes en Willem de huwbare leeftijd hebben bereikt word de zaak in aanwezigheid van een notaris gesplitst zo ontstaan 2 gieterijen naast elkaar , Johannes en zijn zoon Isaac trekken het kleinste gedeelte van de ijzergieterij met een stuk braak liggend stuk grond.
Later omstreeks 1920 bouwt Isaac op dit stuk grond een werkplaats aangezien hij een goede toekomst ziet in de automobielen later groeit dit uit tot de trailer fabriek J & I Ten Cate Almelo.

Men bouwde in 1918 in samenwerking met fa. Beers in Den Haag die importeur was van de Chenard et Walcker trekkers speciale aanhangers , het chassis de assen en koppeling werden geheel in eigen beheer in het bedrijf vervaardigd.
Men ontwikkelde een uitgebreid programma van kippers , trailers en tankwagens voor grote
oliemaatschappijen als Shell , Sinfina Esso deze bestelden hele series in Almelo.






Net als Kromhout en A.S ging Ten Cate in 1935 complete trucks en trekkers onder eigen naam bouwen , die geleverd werden met een Deutz dieselmotor , het chassis werd in overleg met de klant in de gewenste wielbasis geleverd.
De klant kon nu een complete combinatie van dezelfde fabrikant betrekken de service en onderhoud zou hierdoor een stuk eenvoudiger worden.
uiteindelijk werden een maar een beperkt aantal Ten Cate trucks gemaakt circa 150 stuks het bleek te kostbaar te zijn om productie op grote schaal te doen.
Hierna concentreerde men zich meer op de bouw van tankwagens een gebied waar de firma inmiddels een uitstekende naam had , toch bleef men op zoek naar ander producten zo heeft men enige tijd de Tenca caravan vervaardigd.

Na het overlijden van Johannes ten Cate in 1943 wordt besloten om onder dezelfde naam de activiteiten voorgezet , met als vennoten Isaac ten Cate en zijn zuster Wilhelmina Greta.
Tijdens de oorlog werd de fabriek door de bezetters gebruik voor reparatie werkzaamheden en lag de productie van nieuwe voertuigen stil.

Na de oorlog werd de fabriek weer opgestart , en Nederland zat te springen om transportmiddelen.
Men begon met het verbouwen en ombouwen van de achtergelaten leger voertuigen voor de civiele mark.

In 1955 word de VOF omgezet in een N.V.  Isaac ten Cate blijft tot aan zijn overlijden in 1969 samen met Johannes ten Cate en Wolter Pieter ten Cate directeur van de firma.
In 1958 word de ijzergieterij opgeheven en word er begonnen met de bouw van eerst caravans en later ook trailers.



In Mei 1963 werd er in Hardenberg een filiaal geopend voor o.a. reparatie en keuringen van tankwagens.
J & I ten Cate was een bedrijf met aanzien men stond op elke bedrijfsauto RAI in Amsterdam met een
uitgebreid programma aan voertuigen.





In 1973 word de vennootschap omgezet in een B.V en werd het bedrijf aanzienlijk uitgebreid. Men kocht de voormalige ijzergieterij van Willem Ten Cate en Zoon en brak deze volledig af. Op de vrijgekomen grond met een oppervlakte van 3.000 vierkant meter kwam een grote productie annex assemblagehal.Deze nieuwbouw werd in eigen beheer uitgevoerd. Door deze uitbreiding was men nu in staat om de zwaarste tank-rompen van 20 ton zelf te fabriceren , in 1973 had men 90 mensen in dienst en produceerde men 80 tanks per jaar.












In 1984 overlijd Wolter Pieter ten Cate en in 1986 stapt ook Johannes ten Cate op als directeur , het bedrijf is inmiddels is ernstige financiŽle problemen geraakt.
In Februari 1988 word uiteindelijk het faillissement uitgesproken en word het bedrijf overgenomen door de Burg Groep.
In eerste instantie wil men de naam Ten Cate behouden en kreeg het bedrijf de naam Holvrieka ten Cate , dit word later definitief Holvrieka Burg B.V.
Men heeft nog enkele tankwagens vervaardigd maar nadat de Burg Groep LAG Bree na een faillisement had ingelijfd werd de productie van benzine tankwagen geheel in Belgie gedaan , ook de fabricage van mengvoeder opleggers was van korte duur tegenwoordig heet het bedrijf Hobur-Twente en bouwt men voornamelijk tankwagens geschikt voor vloeibare gassen zoals LPG , Butaan , Propaan en Co2.



Met dank aan Helmoed Boom schrijver van het artikel "de andere Ten cate in Almelo"
Verschenen in kwartaalblad van de stichting Historische Kring Stad en Ambt Almelo.

JUNIOR '99 HARDENBERG
JUNIOR '99 HARDENBERG
©2006-2011 - Junior '99
  junior99@wanadoo.nl
Laatste Nieuws:
Info J&I Ten Cate Almelo:
JUNIOR '99 HARDENBERG
De geschiedenis van J & I  ten Cate die als smederij begon en later uitgroeide machinefabriek en tot een volwaardige trailerfabriek met veelal speciale voertuigen.
13-10-2010:
Aanmaken pagina voor de info over de tankbouwerJ & I Ten Cate uit Almelo.
10-07-2011:
Opnieuw indelen pagina ivm de wijzigen van de resolutie van de homepage naar 1024x768

J&I Ten-Cate Truck & Trailer
Advertentie Kampioen 1963
Folder Hobur-Twente Veevoeder Opleggers
Folder J&I Ten-Cate
Logo J&I Ten Cate
Folder J&I Ten-Cate 2
Folder J&I Ten-Cate 3